Q&A online open dag Houtkamp College
 
Tijdens onze online open dag van zaterdag 30 januari zijn er heel veel vragen gesteld in de Q&A-box. We hebben tijdens onze live-uitzending al heel veel vragen proberen te beantwoorden en daarnaast konden we ook enkele korte vragen meteen in de chat beantwoorden. Maar er bleven ook heel veel vragen onbeantwoord.

Hieronder staan de meest gestelde vragen. We hebben ze gecategoriseerd en er onze antwoorden bij gezet. U kunt vragen lezen in de volgende categorieën:  

  1.   praktische zaken                                                                                          
  2.   onderwijsconcept                                                                                         
  3.   werken met leerdoelen                                                                                 
  4.   maatwerktijd                                                                                                 
  5.   werken in leergebieden                                                                               
  6.   voortgang en afsluiting                                                                               
  7.   aansluiting van het onderwijsconcept richting de bovenbouw                    
  8.   ondersteuning en begeleiding                                                                     
  9.   coaching                                                                                                      
  10.   aanmelden en toelaten                                                                                
  11.   werken op de laptop                                                                                    

Mocht u nog meer willen weten over ons onderwijs, dan kunt u zich aanmelden voor de extra open avond van 10 februari. Misschien wilt u persoonlijk met ons in gesprek, dan kunt u daarover contact opnemen via info@houtkampcollege.nl.


Hopelijk tot ziens!
Team Houtkamp College
 
Praktische zaken 
 
1. Hoe laat begint een lesdag? Hoe vaak heb je pauze?
De schooldag start om 8.30uur of 9.15uur en eindigt meestal rond 14.30uur (soms eerder, soms iets later). Pauzes zijn er van 10.00-10.15uur en van 11.45-12.15uur. Als je langere tijd les hebt in een leergebied is er soms een kleine pauze van 5 minuten tussendoor.

2. Hoeveel leerlingen zitten er op het Houtkamp? Hoeveel klassen zijn er op elk niveau? Hoe groot zijn klassen?
Op dit moment zijn er net zoveel m/h-klassen als h/v-klassen. Het hangt natuurlijk van de aanmeldingen af hoe die verdeling komend jaar zal zijn. Dit jaar zitten er 220 leerlingen in klas 1. De kleinste klas heeft 23 leerlingen en grootste klas heeft 30 leerlingen.

3. Zijn er meerdere locaties?
Onderbouwlocatie is aan de Ruimzichtlaan. Vanaf klas 3 gaan we verder aan de overkant in wat nu nog het gebouw van het Rietveldlyceum is. Het gebouw van het Rietveldlyceum wordt de bovenbouwlocatie van het Houtkamp College.

4. Waar wordt gesport?
We maken gebruik van de voorzieningen van het Rietveldlyceum. We gebruiken de prachtige buitenruimte achter hotel Ruimzicht en de gymzalen van het Rietveldlyceum.

5. Mag je in de pauze van het plein af?
In klas 1 en 2 gaan kinderen in pauzes niet van het schoolplein weg.

6. Mag je de telefoon gebruiken in de pauze?
Wij zijn een mobielvrije school: 's ochtends bij binnenkomst gaat de mobiel in het kluisje en 's middags als de leerling naar huis gaat, haalt hij deze er weer uit. De mobiel wordt alleen in de les gebruikt als de docent aangeeft dat dit nodig is of als je zelf in een situatie zit waarin een mobiel noodzakelijk is.

7. Welke spullen heb je nodig als je naar het Houtkamp gaat?
Schooltas, laptop, etui met pennen, potloden, geodriehoek enz., schriften. Zo nu en dan een (lees)boek. Het meeste lesmateriaal staat op je laptop. Op onze website staan alle schoolbenodigdheden op een rij.

8. Kun je op school veel huiswerk doen (ik ben een topsporter)?
We zijn een huiswerkarme school. Dat houdt in dat je al veel werk op school kunt afronden. Soms zul je ook thuis aan het werk zijn (de een meer dan de ander).

9. Hoe lang duren lesperiodes?
Een schooljaar op het Houtkamp is verdeeld in 4 periodes van 10 weken (9 lesweken en 1 afsluitende week met excursies, projecten, afsluitende opdrachten en gesprekken met je coach).

10. Naar welk gebouw gaat de bovenbouw?
De bovenbouw van het Houtkamp College wordt gevestigd in het huidige Rietveld Lyceum. Leerlingen gaan vanaf leerjaar 3 daar hun onderwijs volgen.
Onderwijsconcept
 
1. Wat maakt het Houtkamp nu uniek ten opzichte van andere scholen?
We zijn een ondernemende maatwerkschool. We werken binnen leergebieden (samenwerking tussen vakken), we werken vanuit leerdoelen, we hebben maatwerktijd, leerlingen kunnen persoonlijke leerroutes afleggen op onze school, we hebben een Technasium en Beta Challenge (technasium voor de mavo).

2. Hoe wordt de onderwijskwaliteit gewaarborgd?
Onze leerdoelen zijn vastgesteld op basis van de landelijke eisen (kerndoelen, eindtermen, etc.).

3. Vraagt dit onderwijs een grote zelfstandigheid van de leerlingen?
Leerlingen op het Houtkamp College kunnen een persoonlijke leerroute volgen. Dit doen zij door eigen keuzes te maken binnen de lessen en binnen maatwerktijd. Natuurlijk worden zij bij het maken van keuzes intensief begeleid door docenten en coaches. Dit vinden wij op het Houtkamp College heel belangrijk. Er worden natuurlijk ook veel lessen in klassikaal verband gegeven en werken leerlingen aan groepsopdrachten.

4. Sluit het onderwijs op het Houtkamp College aan bij Montessori-onderwijs?
Leerlingen die op een Montessoribasisschool hebben gezeten, zijn gewend om zelfstandig én op eigen niveau te werken. Dit sluit uitstekend aan bij het onderwijs op het Houtkamp College. Leerlingen hoeven echter nog niet heel zelfstandig te zijn als ze bij ons instromen. We helpen de leerlingen bij hun ontwikkeling richting zelfstandigheid.

5. Lopen leerlingen ook stage?
Dat zullen leerlingen in hogere jaren zeker gaan doen: hierbij kan zowel aan maatschappelijke als beroepsgerichte stages gedacht worden.

6. Welke talen krijg je op vwo technasium?
Het Technasium is een onderdeel van het reguliere programma in de mavo/havo-, havo/vwo- en vwo-klassen. Iedere leerling die in zo’n klas zit, krijgt les in het Technasium. De talen Engels, Frans en Duits worden in deze klassen aangeboden.
Werken met leerdoelen
 
1. Is het werken met leerdoelen niet vrijblijvend voor leerlingen?
Het werken met leerdoelen is niet vrijblijvend. Maar het geeft leerlingen wel een zekere vrijheid hoe zij hun leerproces inrichten. Doordat de leerling beter inzicht heeft in wat hij moet kennen en kunnen, kan hij zelf keuzes maken hoe hij zijn leerdoelen wil of kan behalen.

2. Hoeveel leerdoelen zijn er per vak of leergebied?
Ieder vak- of leergebied heeft zijn eigen leerdoelen. Deze leerdoelen staan op leerdoelenkaarten die iedere leerling in zijn bezit heeft.

3. Kun je een paar voorbeelden geven van leerdoelen?
Enkele voorbeelden van leerdoelen zijn:
  • Ik kan de onderdelen van een vulkaan aanwijzen op een doorsnede van een vulkaan
  • Ik kan de persoonsvorm in een zin op juiste wijze schrijven
  • Ik kan de huidige opwarming van het klimaat beschrijven en verklaren
4. Kiezen leerlingen zelf leerdoelen of worden ze gekozen door de docenten?
De docenten hebben een keuze gemaakt aan welke leerdoelen gewerkt wordt. Een leerling hoeft echter niet alle leerdoelen te halen. Hier heeft de leerling dus wel een keuze. Het kiezen van leerdoelen gaat altijd in overleg met de docent.

5. Moet je 100% van alle leerdoelen halen?
Nee, leerlingen hoeven niet alle leerdoelen te halen. Als dat wel zo was, zou je ook verwachten dat iedere leerling overal een tien voor haalt.

6. Krijg je alleen leerdoelen of ook toetsen
Leerlingen krijgen voortgangs- en afrondingsopdrachten om te laten zien dat ze de leerdoelen hebben behaald.

7. Kan je ook op een lager of hoger niveau werken?
Leerlingen kunnen inderdaad kiezen voor leerdoelen op een hoger niveau als ze de leerdoelen van hun eigen niveau makkelijk behalen. Leerlingen kunnen ook werken aan leerdoelen op een lager niveau. Maar dit heeft wel gevolgen voor hun opleiding.

8. Blijven leerlingen in het derde leerjaar ook werken vanuit leerdoelen?
Het werken vanuit leerdoelen is een uitgangspunt voor het hele Houtkamp College. De leerdoelen zijn gebaseerd op landelijke eisen en daarnaast op kennis en vaardigheden die het Houtkamp College belangrijk vindt voor zijn leerlingen. Het werken vanuit leerdoelen geldt voor zowel onderbouw als bovenbouw.

9.  De opzet van leerdoelen verplicht een brugklasleerling om al te kiezen. Maar hoe kan een leerling kiezen als hij zo jong is?
Leerlingen kunnen leren om verantwoorde keuzes te maken bij ons. Dat hoeven ze niet meteen te kunnen. Elke periode bespreken leerlingen met hun coach en ouders erbij hoe het gaat en wat verstandig is om te kiezen.
Maatwerktijd
 
1. Wat is Maatwerktijd?
In klas 1 heb je 3 uur Maatwerktijd-keuze per week. In periode 1 vullen we dit voor je in, omdat je dan kennismaakt met onze school. Vanaf periode 2 kun je kiezen voor 1 uur verbetering, 1 uur verdieping en 1 uur verbreding per periode. We bieden maatwerktijd aan, omdat niet elk kind gelijk is en omdat sommige leerlingen meer tijd voor een bepaald vak of leergebied nodig hebben en andere niet.

2. Is er een maatwerktijdvak robotica?
Er wordt op dit moment programmeren gegeven in Maatwerktijd. Dit kan verder ontwikkeld worden in volgende periodes/jaren.

3. Hoe wordt invulling gegeven aan de verbeterlessen binnen maatwerktijd-keuze?
Bij verbeterlessen wordt de stof uit de afgelopen periode herhaald. Leerlingen kunnen aangeven waarmee ze nog moeite hebben.

4. Welke keuzes zijn er voor maatwerktijd? Kun je ook … *koken, schilderen etc.
Maatwerktijd heeft een breed inhoudelijk programma. Naast verdieping (Anglia Engels, Goethe Deutsch, vooruitwerklab, enz)  kunnen ook telkens nieuwe dingen worden aangeboden. Leerlingen mogen ook met ideeën komen over wat ze interessant vinden om te leren in Maatwerktijd en daar kunnen we een programma bij proberen te zoeken.

5. Wat is het verschil tussen Anglia en TTO?
Anglia is een doorgaande lijn verdiepend Engels die leerlingen tot en met hun examenjaar kunnen volgen. Bij Anglia worden tussentijds examens afgenomen en worden certificaten gehaald waarop staat welk niveau je hebt gehaald op ERK-gebied (Europese Referentie Kader). Deze certificaten zijn internationaal bruikbaar.

Bij TTO worden de zaakvakken aangeboden in het Engels (dus wiskunde in het Engels of geschiedenis in het Engels). Wij kiezen er als school voor om onze leergebieden en vakken in het Nederlands aan te bieden, maar verdiepend Engels aan te bieden in onze Maatwerktijd voor die leerlingen die dat willen.

6. Hoeveel keuzegebieden zijn er?
Er is geen aantal te noemen, omdat dit programma flexibel is en nog steeds uitgebreid wordt. De leergebieden en vakken komen voorbij en daarbuiten heel veel andere uitdagende en interessante onderwerpen.

7. Is Latijn een maatwerkvak?
Op dit moment wordt Latijn niet aangeboden in de Maatwerktijd. Als er echter een groep leerlingen is die dit zou willen oppakken, dan proberen we hiervoor een docent binnen te halen.

8. Kies je zelf maatwerkuren?
Aan het einde van een periode kies je voor de periode daarop je eigen maatwerkuren. Als er teveel aanmeldingen voor een bepaald maatwerkuur zijn kan het voorkomen dat de leerling pas in een volgende periode het maatwerkuur kan volgen. Dit geldt echter nooit voor verbeteruren.

9. Kun je maatwerk inzetten als je een vak moeilijk vindt?
Maatwerktijd is juist ook bestemd voor verbetering. Vindt een leerling iets moeilijk dan kiest hij voor verbetering op dat gebied in de Maatwerktijd.

10. Hoeveel uur maatwerktijd Sport?
In Maatwerktijd is ook ruimte voor Sport.
Werken in leergebieden
 
1. Welke vakken horen bij welke leergebieden?
  • Leergebied Communicatie (Engels, Frans en Duits)
  • Leergebied Wereld (aardrijkskunde, geschiedenis, economie en wereldbeschouwing)
  • Leergebied Exact (biologie, scheikunde, natuurkunde)
  • Kunst, Cultuur en Media (beeldende vorming, muziek en drama)
Daarnaast zijn er de vakken:
  • Nederlands
  • Wiskunde
  • Sport
Tenslotte hebben we twee soorten maatwerktijd:
  • Maatwerktijd-coach
  • Maatwerktijd-keuze
Op onze website is ook informatie te vinden over welke vakken bij welke leergebieden horen. 
 

2. Wanneer krijg je scheikunde?
Het vak scheikunde maakt deel uit van het leergebied Exact. Vanaf leerjaar 1 wordt dus al aandacht besteed aan de leerdoelen die bij scheikunde horen.

3. Is biologie ook een vak?
Biologie maakt onderdeel uit van het leergebied Exact.

4. Kun je zelf een leergebied kiezen?
Leerlingen kiezen geen leergebied, maar krijgen lessen in alle leergebieden. In de Maatwerktijd kun je wel kiezen voor verdieping binnen een bepaald leergebied.

5. Wat houdt Technasium in?
Bij het Technasium werken leerlingen in teamverband aan projectmatige aan bètatechnische opdrachten in de praktijk. Voor meer informatie klik hier

6. Kunnen jullie iets meer over kunst vertellen?
Binnen het leergebied Kunst, Cultuur en Media werken de docenten van beeldende vorming, muziek en drama met elkaar samen. Gezamenlijk leren ze leerlingen te kijken naar ontwikkelingen in de samenleving en daar hun mening over te geven  via de kunst.

7. Is het een creatieve school?
Creativiteit wordt op het Houtkamp College als een belangrijke vaardigheid gezien. Daarom wordt er veel tijd ingeruimd voor de creatieve vakken. Leerlingen kunnen ook in de maatwerktijd kiezen voor verbetering, verdieping of verbreding in de kunstvakken.

8. Heb je bij Kunst, Cultuur en Media (KCM) een musical?
De huidige brugklasleerlingen gaan de komende maanden de musical Romeo en Julia opvoeren.

9. Hoe kies je de instructiemomenten binnen een leergebied?
Bij het leergebied Wereld wordt gewerkt met een planbord: daarop kun je aangeven op welke moment jij een instructiemoment bijwoont. Bij andere leergebieden worden soms instructiemomenten centraal aangeboden voor iedereen en kan er daarna in een kleiner groepje nog een verlengde instructie worden gevolgd.
Voortgang en afronding
 
1. Waarom hebben jullie ervoor gekozen om geen cijfers te geven?
In de onderbouw kiezen we bewust voor een betere aansluiting bij het ontwikkelingsgericht werken vanuit de basisscholen. Leerlingen ontwikkelen zich positiever als ze te horen krijgen wat ze al wel kunnen en geholpen worden bij datgene wat ze nog niet kunnen, zonder dat er cijfers worden gegeven. We hebben vaker gezien dat een leerling in de eerste klas de moed opgaf voor een bepaald vakgebied, omdat hij/zij meerdere onvoldoendes had gehaald. 

2. Jullie geven geen cijfers, hoe weet je dan of een leerling meer of juist extra nodig heeft?
We maken inzichtelijk voor leerlingen en ouders via leerdoelkaarten wat een leerling al wel kan en waar een leerling nog extra aandacht aan moet/kan besteden. Als een leerling in een bepaalde periode heel makkelijk (vrijwel) alle leerdoelen behaalt, dan wordt er overlegd over wat de leerling als uitdaging nodig heeft (meer, extra, leerdoelen op een ander niveau?). Als een leerling juist moeite heeft met het behalen van leerdoelen, dan wordt besproken wat de leerling nodig heeft (vertraging, extra uitleg?).

3. In klas 1 en 2 werken jullie niet met cijfers, maar uiteindelijk op het eindexamen zullen cijfers gehaald worden. Hoe werken jullie daar naartoe?
We zullen onze leerlingen vanaf bovenbouw (3mavo, 4havo en 4vwo) voorbereiden op het Centraal Eindexamen. Dat betekent dat we inzichtelijk zullen maken voor leerlingen en ouders welke eindexamendoelen de leerlingen al gehaald hebben en aan welke nog gewerkt moet worden. We zullen vanaf dat moment naast het werken met percentages ook vaker met cijfers gaan werken om de leerlingen goed voor te bereiden op hun centraal eindexamen.

4. Werken jullie met proefwerken en overhoringen?
In de brugperiode wordt gewerkt met allerlei verschillende manieren om de voortgang in kaart te brengen en om een bepaald onderwerp af te sluiten. Dit kan aan de hand van een presentatie, een mondeling, een poster, een opstel, een practicum of een schriftelijke toets waarin leerdoelen in samenhang worden aangeboden.

5. Kunnen toetsen ook mondeling worden afgenomen?
Het is mogelijk om mondeling te laten zien of een leerling de leerdoelen beheerst.

6. Hoe weten jullie of leerdoelen zijn gehaald?
Bij de opdrachten en toetsen die leerlingen moeten maken, is helder welke leerdoelen er in die opdracht of toets verwerkt zijn. Aan de hand van de wijze waarop leerling toets of opdracht maakt, is duidelijk te maken welke leerdoelen er al gehaald zijn (en welke nog niet).

7. Kun je ook versnellen op het Houtkamp?
Versnellen is zeker mogelijk op het Houtkamp. Stel, het lukt de leerling heel makkelijk om de leerdoelen van een periode te halen bij een bepaald vak- of leergebied, dan kun hij in overleg met zijn coach en vakdocent aan leerdoelen van een volgende periode gaan werken. Ook is het mogelijk om verdieping aan te brengen in de leerdoelen van de huidige periode. Als een leerling op havo-niveau heeft gewerkt, dan kan hij ook gaan proberen de leerdoelen van het vwo te halen in die periode.

8. Kun je blijven zitten op het Houtkamp? Hoe wordt bepaald of je over mag naar leerjaar 2?
We kijken aan de hand van leerdoelen met leerling en ouders aan het einde van het schooljaar voor welke leer- en vakgebieden de leerling op schema ligt en bij welke leer- en vakgebieden de leerling nog moet bijwerken. Aan einde van het schooljaar en start van het nieuwe schooljaar kan hij daaraan werken. In principe doubleert een leerling niet in de eerste twee jaren op het Houtkamp en bepalen we samen met ouder en leerling of een leerling voornamelijk verder zal werken op mavo, havo of vwo. In heel bijzondere omstandigheden kan een leerling een jaar overdoen, bijvoorbeeld als hij door omstandigheden een groot gedeelte van het schooljaar heeft gemist.

9. Kan het zijn dat als je nu een havo-advies hebt, dat je dan na 2 jaar toch naar de mavo gaat?
Het hangt ervan af hoe de eerste twee jaar in onze brugperiode voor de leerling verlopen. Als het vaak niet lukt om de leerdoelen op havo-niveau te halen, dan is het waarschijnlijk dat de leerling naar 3 mavo doorstroomt. Dit zal echter nooit een verrassing zijn: in periodieke ontwikkelgesprekken wordt dit besproken.

10. Wat als je in eerste instantie mavo- of havo-advies hebt gekregen en je daarna hoger scoort? Kun je na een jaar mavo/havo doorstromen naar havo/vwo
Stel een leerling start op mavo, maar  haalt in de loop van de eerste twee jaar steeds meer leerdoelen op havo-niveau, dan kan het zijn dat de leerling aan het einde van het tweede jaar doorstroomt naar 3 havo. Ook dit zal geen verrassing zijn: tijdens ontwikkelgesprekken wordt dit al telkens besproken.

11.Op welke manier krijg je feedback?
Leerlingen kunnen op veel verschillende manieren feedback krijgen op hun leerproces:
  1. in persoonlijk contact met docent of coach;
  2. aan de hand van beoordelingen van projecten of tussentijdse toetsen (dan wordt op de leerdoelkaart inzichtelijk gemaakt welke leerdoelen al gehaald zijn);
  3. tijdens presentaties/mondelingen;
  4. tijdens het maken van opdrachten. 
Leerlingen krijgen feedback op hun product, maar ook op hun leerproces. Leerlingen krijgen niet alleen feedback van hun docent of coach, maar ook van elkaar.

12.Stel je zit op de mavo en je vindt de lessen van het leergebied Wereld moeilijk, wat dan?
Als een leerling de lessen van een bepaald vak- of leergebied moeilijk vindt, dan kan hij tijdens Maatwerktijd kiezen voor lessen Verbetering, bijvoorbeeld voor de verbeteringslessen Wereld. Tijdens deze lessen wordt de lesstof herhaald en krijgt de leerling de tijd om zijn leerdoelen alsnog te behalen. Ook kan het zijn dat hij in leerjaar 1 een wat lager percentage leerdoelen haalt en in leerjaar 2 meer vat op de stof krijgt (veel leerlingen moeten ook even wennen aan lessen in het voortgezet onderwijs) . Als de leerling bij alle andere leergebieden en vakken wel makkelijker de leerdoelen haalt, dan zal hij waarschijnlijk in klas 3 en 4 juist die leergebieden/vakken kiezen.

13. Als je geen cijfers krijgt wat staat er dan op Magister?
In Magister staan percentages (hoeveel procent van de leerdoelen is al gehaald?). Op een andere digitale plek kan de leerling zien welke leerdoelen er al wel en nog niet gehaald zijn.

14. Krijg je vanaf het derde leerjaar wel cijfers?
Vanaf de bovenbouw (klas 3 mavo, 4 havo en 4vwo ) zal er nog steeds vanuit leerdoelen worden gewerkt. Er zullen soms ook al cijfers verbonden worden aan toetsen, als voorbereiding op het centraal examen.
Aansluiting van het onderwijsconcept richting de bovenbouw
 
1. Hoe ontwikkelt dit onderwijsconcept zich door richting bovenbouw?
Ons onderwijsconcept is gebaseerd op werken vanuit leerdoelen, samenwerking tussen vakken en maatwerk. Deze drie belangrijke elementen zullen in de bovenbouw en ook richting eindexamen bewaard blijven. De eindexamenleerlingen staan landelijk vast en vormen de basis van het programma. Binnen de profielen die leerlingen in de bovenbouw kunnen kiezen, is het goed mogelijk om binnen profielen de vakken samen te laten werken. En ook Maatwerk blijf nodig: de ene leerling heeft nu eenmaal meer Engels of juist minder wiskunde nodig dan de ander. De Maatwerktijd-uren zullen in een bovenbouw-vorm terugkomen.  

2. Bij SE toetsen en examens wordt wel gekeken naar cijfers, hoe gaat dat bij jullie?
Vanaf de bovenbouw zal er ook met cijfers worden gewerkt. Dat is nodig richting de eindexamens.
Ondersteuning en begeleiding op het Houtkamp
 
1. Hoe ziet begeleiding van leerlingen met autisme, AD(H)D, dyslexie of faalangst eruit?
We zijn een maatwerkschool en dat zie je ook terug in onze begeleiding. Als een leerling bij ons start dan hebben wij al een warme overdracht van de basisschool gehad en weten we op welke wijze (extra) begeleiding op de basisschool eruit heeft gezien. We weten ook welke leerling autisme, AD(H)D, dyslexie of faalangst heeft. Wat begeleiding betreft kan deze plaatsvinden door coach, ondersteuningsteam of vakdocent. De begeleiding vindt plaats tijdens de lessen of in de Maatwerktijd. In specifieke situaties kan er ook individuele begeleiding ingezet worden. Ook is er een mogelijkheid voor leerlingen die bijvoorbeeld te veel prikkels krijgen tijdens reguliere lessen om tijdelijk in een apart, rustig lokaal te werken. Collega's van het ondersteuningsteam helpen leerlingen die tijdelijk apart werken.

2. Hoe ziet begeleiding van hoogbegaafde leerlingen eruit?
Ook de hoogbegaafde leerlingen hebben we vanaf het begin in het oog. Het is fijn voor ons om te weten of er gevaar van onderpresteren bestaat bij de leerling in kwestie. Coach, leerling en ouder kunnen na 1 of meerdere periodes op school besluiten om de leerling meer uit te dagen, bijvoorbeeld door bepaalde keuzes in de Maatwerktijd (bijvoorbeeld Anglia Engels, vooruitwerklab, Goethe Deutsch) of misschien wel een ingrijpendere keuze (bijvoorbeeld: minder tijd in reguliere lessen, maar die tijd besteden aan een eigen project binnen of buiten school).

3. Moet je vaak presenteren? En wat als je dat spannend vindt?
Er zijn allerlei verschillende manieren waarop een leerling een onderwerp of thema kan afronden. Het houden van een presentatie is één van de mogelijkheden. Als een leerling bij ons op school start hoeft hij nog niet alles te kunnen. Vindt hij presenteren lastig, dan gaan wij hem helpen bij het leren van nieuwe dingen. En als hij presenteren bijvoorbeeld nog spannend vindt, dan bespreekt hij dat met zijn coach of vakdocent . Samen bekijken ze op welke manier hij de eerste stap kunt zetten op presentatiegebied.

4. Hoe gaan jullie als school om met pesten?
We willen natuurlijk graag een pestvrije school zijn. Er is preventief aandacht voor pesten tijdens coachlessen en tijdens lessen over digitale geletterdheid (aandacht voor digitaal pestgedrag).  Op het moment dat er toch signalen binnenkomen over pestgedrag, wordt dit meteen opgepakt door de coach (eventueel ondersteund door ondersteuningsteam of afdelingsleider) en worden er afspraken met betrokkenen gemaakt. Tijdens de pauzes is er altijd een conciërge of de medewerkster van de leerlingenbalie die een oogje in het zeil houdt.

5. Is er een speciaal programma voor leerlingen met een taalachterstand?
Leerlingen kunnen tijdens maatwerktijd kiezen voor verbeterlessen Nederlands. De afgelopen lesperiode heeft een groep leerlingen tijdens de maatwerkuren-keuze gewerkt aan het verbeteren van hun begrijpend leesvaardigheden.
Coaching
 
1. Hoeveel leerlingen begeleidt een coach in leerjaar 1?  Heeft de hele klas dezelfde coach?
Per eerste klas zijn er twee coaches. Als een klas 24 leerlingen heeft, begeleidt elke coach 12 leerlingen persoonlijk. Als een klas 28 leerlingen heeft, dan zijn dit 14 leerlingen per coach.

2. Houd je een coach voor meerdere jaren?
De coaches leren de leerlingen in leerjaar 1 erg goed kennen. Bij iedere klas zijn in leerjaar 1 twee coaches betrokken. In elk geval gaat één van beide coaches mee naar leerjaar 2, zodat leerlingen ook in leerjaar 2 een coach krijgen die ze al kennen.

3. Helpt een coach je ook bij plannen en organiseren?
Jazeker, een coach kan helpen bij plannen en organiseren. Iedere leerling krijgt ook een Houtkamp-agenda als hij zich bij ons aanmeldt, deze agenda is ook ondersteunend bij het plannen en organiseren.

4. Hoe zorgen jullie voor goede begeleiding in deze digitale tijd?
Het lukt ons tot nu toe goed om in contact te blijven met onze leerlingen. Zowel de leergebied- en vaklessen als de maatwerktijd-uren gaan door en het lukt de coaches ook goed om wekelijks persoonlijk contact met hun leerlingen te hebben. Die leerlingen die niet goed in staat zijn om thuis te werken, vangen we op op school. Zij volgen hun lessen onder toezicht van het ondersteuningsteam.

5. Hoe is de aansluiting voor zittenblijvers van Rietveld, Ulenhof of Ludger die bij jullie in leerjaar 2 zullen starten?
Leerlingen die van Rietveld, Ulenhof of Ludger komen, kunnen uitstekend bij ons instromen in leerjaar 2. We zullen net voor of net na de zomer al contact hebben met leerlingen en ouders over wijze van werken op onze school en natuurlijk vindt er overdracht plaats vanuit school van afkomst. Op alle scholen wordt gewerkt aan dezelfde onderbouwleerdoelen die landelijk afgesproken zijn. Mocht iets bij ons al wel in leerjaar 1 besproken zijn, maar op de andere school nog niet, dan kunnen we daar binnen ons systeem extra aandacht aan besteden.

6. Wat is het verschil tussen een mentor en coach?
Zowel een mentor als een coach houden zich bezig met groepsproces in een klas als met de persoonlijke begeleiding van een leerling. We noemen onze mentoren liever coaches, omdat ontwikkelingsgericht denken bij coachen hoort. Onze coaches proberen onze leerlingen door middel van het stellen van de goede vragen, te laten reflecteren op zichzelf en het eigen leerproces. Onze leerlingen zullen in de loop van hun schoolloopbaan bij ons steeds meer eigenaarschap kunnen gaan vertonen.

7. Zijn er oudergesprekken?
Aan het einde van elke periode vindt een ontwikkelgesprek plaats tussen leerling, coach en ouder(s).
Aanmelding en toelating 
 
1. Welke brugklassen hebben jullie?
Mavo-klassen, mavo/havo-klassen, havo/vwo-klassen en vwo-klassen.

2. Met welke adviezen kun je bij jullie terecht?
Alle leerlingen met een vmbo-t-, mavo-, havo- of vwo-advies worden bij ons geplaatst. Ook met een dubbel-advies mavo/havo of havo/vwo word je bij ons aangenomen. Heb je een kader/mavo-advies, dan overleggen we met je basisschool over welk instroomniveau het meest passend is.

3. Wat is een dakpanklas?
In een dakpanklas zitten leerlingen die vanuit de basisschool een gemengd advies hebben ontvangen. Dit betekent dat leerlingen met een mavo/havo-advies in een mavo/havo-klas geplaatst worden (en werken daar aan leerdoelen op havo-niveau) en leerlingen met een havo/vwo-advies in een havo/vwo-klas (en werken in deze klas aan leerdoelen op vwo-niveau.

4. Waarom hebben jullie een tweejarige brugperiode?
We vinden het belangrijk dat leerlingen de tijd en ruimte krijgen om zich te ontwikkelen en te bekijken en ervaren welk niveau het beste bij hen past. Aan het einde van leerjaar 2 bepalen we dan samen met jou en je ouders het definitieve niveau in leerjaar 3.

5. Is er een instroompunt voor alleen havo?
Leerlingen met een eenduidig havo-advies komen in een brugklas m/h terecht: in deze klas wordt op havo-niveau gewerkt.

6. Wat is het verschil tussen havo/vwo en vwo?
In de havo/vwo-klassen zitten leerlingen met een havo/vwo-advies. In een vwo-klas zitten leerlingen met een vwo-advies. In beide klassen wordt les gegeven op vwo-niveau.

7.  Wat houdt het vooruitwerklab in? 
Leerlingen met een vwo-advies kunnen kiezen voor een verrijkingsaanbod. Leerlingen gaan dan de diepte in op een aantal onderwerpen. Deze uren zijn voor leerlingen die meer aankunnen dan het reguliere programma en voor leerlingen die het interessant vinden om historische of filosofische onderwerpen diepgaander te onderzoeken. Niet alle vwo-leerlingen hoeven dit dus te volgen. Zij kunnen ervoor kiezen.

8.  Zitten leerlingen met de status toptalenten bij elkaar in de klas?
Het hangt af van welke instroomniveau een leerling heeft. Topsporters met hetzelfde niveau kunnen bij elkaar in de klas komen (zij kunnen hun wens aangeven bij de leerkracht van groep 8, zodat hij het vermeldt op het aanmeldingsformulier).

9. Kun je eerst mavo doen en daarna havo?
Een leerling kan na het behalen van een mavo-diploma doorstromen naar de havo. Hij komt dan na het behalen van zijn mavo-diploma in een 4-havo-klas terecht.

10. Als je na een dakpanklas m/h kiest voor mavo, doe je dan in totaal 4 of 5 jaar over de mavo?
Als een leerling na de brugperiode in een m/h-klas kiest voor de mavo-opleiding, dan komt hij in leerjaar 3-mavo terecht. In totaal duurt de mavo vier jaar.

11. Als je 2 jaar lang havo-lessen hebt gevolgd, mag je dan nog een paar vakken vwo doen?
Als een leerling de leerdoelen op havo met gemak haalt bij een bepaald vak, dan kan hij ook in hogere leerjaren leerdoelen op een hoger niveau proberen te halen.
Werken op de laptop
 
1.  Kan een leerling ook werken op een eigen laptop?
Een leerling op het Houtkamp leert op een eigen laptop. Dit kan op een laptop die hij zelf uitkiest, maar ook op een laptop die hij aanschaft via het Houtkamp College. Als u wilt weten aan welke eisen een laptop moet voldoen of welk aanbod het Houtkamp College doet om een laptop met korting aan te schaffen, dan verwijzen we graag naar de folder op de plaza van de Open Dag en op onze website. 

2. Hoe is de verhouding tussen het werken op de laptop en in boeken?
Bijna al het lesmateriaal is digitaal. Er wordt alleen nog bij het leergebied Exact met lesboeken gewerkt.  Niet alles gaat echter via de laptop. Afwisseling is heel belangrijk: soms wordt er gewerkt aan opdrachten op de laptop, soms wordt er in groepjes aan een project gewerkt, soms worden boeken (aanwezig op school) gebruikt.
 
  Houtkamp College
Ruimzichtlaan 155
7001 KD Doetinchem

Stuur een e-mail
 
  Volg het
Houtkamp College:

© 2024, Houtkamp College. Alle rechten voorbehouden.